JOM KE JOM !

Assalamualaikum :D ( aku sangat suka menggunakan emoticon berbentuk sebegini even di dalam whatssap ke memana yang ada emoticon lebih berperasaan dari ni ( read 2D 3D eh haha )

So my first part of the tittle JOM KE JOM - JOM is an invitation lai lai datang the second part of JOM is Journey Of a Muslim , its a predepature program for those who're going to further their studies overseas , mainly focusing on the UK-Ireland prospective students. Ini bukan iklan berbayar atau apa cuma I just feeling like writing , reminiscing back those days yang aku rasa dia termasuk bawah list  'antara keputusan tepat dalam hidup '

If anyone was following my post ever since this blog existed nayyy, k taklah , since 2014 , or mungkin baru je baca tapi pi gigih scroll post post lama en ( campak diri masuk sungai haha ) ( sungai sejuk k kita keluar dari sungai ) haha . A not so a year ago , I posted camps reflection post , masa tu selepas melalui hari hari malas taktahu nak buat apa lepas Alevels , I attended BTN , ( ni wajib so yeah ) and JOM by choice , walaupun banyak kali gak sebenarnya fikir weh nak ke tak ni penat balik BTN rushing nak basuh baju lagi semua but since my knowledge regarding isu isu nak fly , nak bawak apa ( main concern sebenarnya benda ni haha ) memang tahap zero illek. I have seniors semua tapi entah dah kenapa tah I didn't really ask much , maybe sebab time tu belum dapat result , so not trying to know anything at that moment was a right thing to do kot , sebab to keep the expectation low , sebab kalau eager nak tahu banyak ( this applies to me la ) I may have that potential untuk rasa excited without worrying my result ( which sepatutnya kau dah tak perlu risau when you actually applied tawakkal , tapi can't help , I'm human with how many chromosomes aku lupaaa haha - I did worry a lot , kot ) 

So sebenarnya after many months here , menjadi insyaAllah lebih Islam di bumi yang Islam itu minority , I silently agreeing to myself and maybe to my Tasneem's the usrahmates saranghae * emoticon tangan pose love haha * ( if the talkative najwa dah cerita , I bet dah haha ) yang JOM was the spark of everything , its just that aku lambat nak realize sebab it was a spark , and dia tak terus ignites because I was not in the surrounding that helps me to ignite the spark . That was a spark inside of me ,that tickle's the heart ,  that wanted to know more about tarbiyah , about Islam mainly.  cuma mungkin aku tak sedar on that time sebab I was clueless. Betul dah Islam yang terwaris dari kecik , insyaAllah ikut je piawaian aurat , well I did cheat on socks , the missing socks di masa jahiliyyah , well nak kata jahiliyyah tak jahiliyyah , tahu dah kaki tu part of aurat , tapi tulah kan , ( mengeluh kecil kah kah siapppp ) , tapi I guess there's something missing inside the heart. That spark jugak tells me that I'm not going to be in the UK alone when I expect to be alone. Dulu before JOM , I was planning to shut myself off from the public ( cari places for one to stay ) and focus on my degree life yadadadada , but eventually , I was wrong. And Allah tu betullah nak tunjuk hahhh papp lesson dekat seorang anis najwa when I was like terpinga pinga sewaktu baru sampai Cardiff 19 September lepas , dengan ignorantnya tak tahu contact number any sisters , I WAS HOMELESS at that time padahal pagi tu bersuka ria minum Costa dekat Heathrow , and if and only if takde akak akak abang nak tunggu time kitaorang sampai Cardiff tu  , perhaps aku taktahu pun how I am going to survive that day. And ini yang kau kata kau nak survive sorang tu? Ini? ( telan perkataan sendiri ) ( masih lapar ) ( hahhahah I wrote this pepagi buta k tak tidur lepas subuh so lapar is normal ) ( why words can be eaten physically ) ( sat pi dapur ambik banana ) ( k abaikan monolog ini hahah ) 

JOM did help me with a lot of things yang maybe beyond my expectation since I always keep my expectation low. Yknow what preparing for overseas is a must - stage yang kau tak boleh nak gamble je , because this is according to my experience , dia bukan setakat nak kena tahu barang apa yang perlu dan tak perlu bawak , it involves support systems dari segi manusia dan jugak ilmu , tak cukup sekadar nak belajar masak benda basic dengan mak then yeah you survived NEHI ! sebab aku pun jarang masak kat sini wakak. Masa dekat JOM , aku merasalah solat dekat tengah tengah padang , which bila sampai Cardiff tak pernah pulak solat kat padang , but wait a sec , the application was done masa dekat SPAIN , my one and biggest tarbiyah dekat Spain was to solat anywhere , anywhere in public with you knowing its an obligation plus the inferriority takut orang pandang apa , and alhamdulillah Allah mudahkan. Sedihnya bila ingat pasal solat and spain , sebab aku banyak kali monolog dalam hati yang Islam tu pernah ada dekat sini satu masa dulu  ( contoh masa dekat Seville , Plaza de Espana ) tapi kenapa susah sangatttt nak cari tempat solat decent. ( nangis )

JOM jugak membolehkan kau untuk kenal more people , tak kiralah from your perspective insurance and firm unis ke , uni lain lain ke , more seniors and make sure one thing , you have their contact numbers in your hand , this would be so helpful for you later. You're about to meet many many many good people insyaAllah which dulu aku sangat envy tengok akak akak yang ada masa JOM tu , and masa my mom fetch me nak balik on the last day , my mom was amused and she just had that one feeling yang anak aku pergi a good camp , wkakaka I can tell from her face ngiau. 

Down below I attached my JOM link reflection suatu masa dahulu , and maybe aku tak menyampaikan sangat that good feeling being a part of JOM'14 families ( InsyaAllah nak BE A PART OF JOM'15 jugakkkkkk doakan pleaseee ) , tapi it was worth it , SERIOUS WORTH IT ! penat penat pun baru balik dari BTN time tu , when I had the choice to not go , I did just go , diakui I did slept masa talk talk dulu , but insyaAllah it would be a great help for you to get the feeling of knowing that insyaAllah you're going to be a better muslim , because you're about to refresh the start of your Journey Of a Muslim :) 

guess what? The kakak that gave me feeling yang the camp was like super different than other camps , is now my KAKAK USRAH :p #Muahcikedd - Tasneem if you're reading through , I sayang u'olls sama rata k. 


Because what you need here is not just a friend. But a family.
Because what you need here is not just an information. But ilmu.  ( Eh apa tak sampai ni hahaa.)


Here is a teaser , save the date , 3 - 5th August 2015 :) ( aku summer ni kalah menteri ( k menteri tak kalah hahaha tapi nak gak pakai perumpamaan menteri , berkajang plan harap Allah redha dan mudahkan - so I need to like save the dates months before the month )



Comments