Ujian tak datang bila Allah tak sayang.

Assalamualaikum.

Havent you heard a phrase : Kalau Allah uji, maksudnya dia sayang?

I heard it for times. Bila rasa macam burdened dengan masalah, then come across a voice, deep inside the heart, whispers : Allah sayang sebab tu dia bagi ujian.I dont know if, it a voice that my head spinal cord-kan ke hati, ahhh apa bahasa sains aku ni =='. But just, yes, after all, aku terasa disayangi despite all the pains and obstacles sebab phrase itu :

ALLAH UJI SEBAB DIA SAYANG.

Then. I kept experimenting on statements. Ujian datang dalam bentuk apa? Banyak bentuk. Boleh jadi dalam rezeki yang melimpah ruah, its a type of ujian. Apatah lagi dalam keadaan kesempitan, hidup asyik mengais pagi petang macam ayam *tak masuk* haha , always, its considered as ujian. Nearest example : Masa aku dapat tawaran JPA previously, many people thought : ouhh rezeki tu. Yaa I admit, its a type of rezeki, but at the same time, I should admit, from another point of view : its a kind of ujian. Idk how to explain why because I am not good in arranging words. Y'know there's a kind of situation : when lots and lotsa things on your mind trembled and mixing up : then you can;t even interpret it in a statement. Ahhh kelingnya aku ni.

Tapi betul ke kalau ujian tak datang. Betul Allah tak sayang? Hmm.

This statement is very general. I am no one to appoint. Yaaa. Assumptions may lead to being screwed up with your own words. So generally, sebenarnya. Life with tests and obstacles, is fun. Sebab kita belajar. Belajar daripada pengalaman. After all please admit yang learning is fun.

Setiap orang didatangi ujian yang berbeza.But y'know what. One thing yang aku selalu apply dalam hidup.

Bila aku rasa, ujian yang aku dapat cukup berat. Then I thought about others.

Kalau aku rasa susah, orang lain, ada yang lagi susah isnt it?
Kalau sakit. Mesti ada yang lagi sakit?
Kalau sedih. Mesti ada yang lagi sedih?
Kalau kita rasa itu berat. Orang lain?

Here :

Thats why there's a phrase from Allah jugak.

Tak dibebani seorang manusia, lebih daripada apa yang manusia itu mampu :))


and jangan pernah mengeluh dahulu. Jangan mengeluh dahulu. AFter all sighing tu kan tak baik.

So bersyukur dengan ujian yang kita dapat Sebab tak semua orang pilih untuk belajar dari pengalaman. Yeahh experience is more than a golden. At least emas still boleh dibeli : you got lotsa money : you still can afford buying golden. Tapi pengalaman, kalau mintak kat kedai emas pun : tokey emas geleng kepala. Waa tarak boleh jual sama lu pengalaman.

Kan?
read and consume.
Muahah. Puasa. Puasa.

assalamualaikum :))