Kau tak faham. Sebab jalan kita lain-lain?

We always hope that the world would be at our side. Hoping that everything blend in with what you want.

Mengharapkan semua di setiap pelusuk dunia memahami setiap liku situasi. 

Dan akhirnya kecewa menuturkan " Kau tak faham " sebab kau tak rasa

And expectation kills whenever you think that everything would stand at your side. Like you're the boss - and the world need to understand your life. And you're just another person that is hard to be understood. 

* jerit dalam hati *

Aku faham kalau kau tak faham apa yang aku harap kau faham. Sayangnya , kau tak faham. 

Bila datang seorang manusia lain untuk memujuk seorang manusia lain , memberikan kata semangat - menunjukkan rasa simpati - untuk meredakan rasa hati , selalu manusia akan cakap , " Kau tak tahu apa yang aku rasa . " sebab kau tak faham. Again sebab kau tak rasa. 

Tapi , 

a condolence from a human to a human - terlaksana dah amanah dia. 

Betul yang dia tak akan pernah faham unless dia dah go through jalan yang scene dia sama. Tapi , jadi manusia. Berwibawa la saudara. Kita mana boleh expect setiap manusia jalan cerita dia sama. Dah ada episode, dah ada bab , dah ada aktiviti yang sama rentas garis masa. Kalau cemtu , esok lusa kau boleh rujuk jiran sebelah - makcik jual ayam - pakcik siram pokok - " Apa yang akan jadi seterusnya? " TAK. Dalam mimpi.

Tapi hidup , jangan selalu meminta belas ihsan manusia. 

Jalan kau. Akan jadi jalan kau. Jalan aku . Akan jadi jalan aku. 

Kita cuma pernah jumpa intersection point - a T junction maybe - then kita jadi kawan.
Atau kita pernah berselisih - tapi tak pernah jumpa tempat bersapa. 
Atau jalan kau dengan jalan aku sebenarnya lebih kurang sama , cuma nama kita beza beza.

Atau jalan kau ke utara dan aku menuju ke arah bertentangan. 

Tapi aku tahu.

Jalan kita akan sama - sama cari syurga. Cari damai , cari ketenangan. 
Tak kisahlah jalan kau ikut kanan ke , across the sea ke , or bersimpang siur ke. 

Kita berjalan ke arah yang sama. Jadi....

Ada masa aku faham apa kau faham , sebab jalan kita lebih kurang sama. 
Ada masa kau kena faham yang aku langsung tak faham , sebab jalan kita lain * obvious*

dan setiap masa, kau kena mengerti yang. Kita semua cari syurga. 



Kau takkan cakap yang kau tengah cari jalan pergi neraka kan? Sebab tak cari pun , sedang berjalan ke sana. Ohooooooooooooooi sentap. K. 

Comments