True confessions of a sinner.

Assalamualaikum. What a day. Pleased with great people surround alhamdulillah.Rejab approached.

Its 22 of May. Approaching 4th June and later on I've end up the holiday. But still deep inside my heart, I felt a bit lost. A little bit lost. And I have an instinct saying that, it wasn't only me who feel that. Let me talk in bilingual. Takut tak terzahir yang ada dalam hati.

Lost by mean. Aku rasa aku a little bit jauh dari Allah. Supposedly bila cuti, we have more time to spare with Him. By mean, Dhuha boleh buat straight dari pagi tak payah nak kejar kejar rehat kat kantin and ke surau. Carrying up solat sunnat tanpa fikir nak gosok baju untuk sekolah esok. Carrying up zikrullah. Solat hajat straight set. And the true is aku rasa, aku sangat less . sangat less dengan semua amalan amalan ini. Yes, I know. I know fadhilat Dhuha. I know fadhilat Solat Hajat. I know how zikrullah can actually strengthen inside. Tapi, secara practically, I failed.

Failed to perform Dhuha. Watched television instead. Tapi aku tahu yang Dhuha tu meluaskan rezeki.

Failed to do tahajjud. On twitter all the time. Yet I know, aku bukan sesiapa. Who's going to grant my wishes. Sedangkan aku tahu tahajjud tu mendekatkan kita dengan Allah.

Failed to carry up zikrullah. Sedangkan aku tahu , its the main point we're living on earth. Memuji Allah.

Failed to do puasa sunat. Yet this is the thing yang aku kejar masa sekolah. All the things listed.

Failed to meet Al-Quran everyday as frequent as I can. Pandang. Cuma Pandang. Ya Allah.

Failed to give strength the soul inside.

Aku tahu semua fadhilat fadhilat amalan amalan ni. BUT.

Kat sekolah yang sibuk tu. Aku berusaha solat hajat. Berusaha Dhuha. Berusaha puasa sunat. Yes, nawaitu tu banyak nak, bless my SPM. and now, SPM ended, dah keluar result , and aku rasa sedih sebab aku menjauh . Allah pun mesti sedih dengan aku. Bila susah cari, bila senang lupa.

Instead : siap solat lambat. ah. sedih.

See. Yang wajib belum tentu sempurna. Its like phone. Ada phone yang canggih tapi takde duit kat dalam. Berguna ke? So kita kena ada nilai topup kan? How. Its with amalan sunat.And persoalannya. Cukup sempurna ke  kita.

Bila nak further study balik. I do realized, I am going to face a new world. Tapi secara batinnya, apa persediaan aku nak hadap berjenis manusia. Its not enough by just reading motivational stuff or inspired dengan List to do : Azam semata.  I need all this things. Like seriously , siapa rasa yang cuti dia macam cepat je berlalu. Everyday is ordinary. Bangun. Tidur. Makan. Online. Not making extravaganza as a Muslim. Ada masa dibazirkan. Ada tenaga disalah gunakan.

Everyday, My mum would remind me . Anis. Kat rumah ni cuti. Dhuha jangan tinggal. Recite Quran after solat. Takde nak buat apa pun. Belajar pun tak. Kat siapa kita nak mintak kekuatan kat dalam kalau bukan dengan Dia? Spare sikit time daripada menghadap komputer tu. Words flows and aku baru nak review each words. Yes, I am too far. Dah ada reminder. But yet. Astaghfirullah.

Kita tulis kat status : Allah, never let me go astray from the silaturmustakim . Tapi hakikatnya, kita sendiri yang sedang menjauhkan diri sendiri  dari jalan lurus tu. We asked lots of things. Asked lots of things. Risau sikit baru nak solat hajat dengan harapan Allah balas hajat kita secara instant. Its like one solat hajat for one hajat. Hajat dikabulkan, Tuhan ditinggalkan. And time cycle, bila tiba je gusar dalam hati, solat hajat balik. Instant wishes. And kalau tak digrant kan. Merungut. Blaming Allah.  O Manusia. Tersasarnya kita.

Aku taknak benda ni sekadar luahan. Aku nak diri sendiri serta people surround sedar. Aku ada tanggungjawab. Tanggungjawab untuk saling meningatkan.

Aku tak baik. Tapi aku berusaha untuk jadi baik.

Its a confession yang bukan niat nak bukak pekung di dada sendiri. Bukan sama sekali. Aku nak kongsi. Sebab aku dapat rasa, bukan aku sorang macam ni.  Increasing awareness. Allah need the awareness from us. He need our attention. Wishes kita siapa je yang akan grant.

Layakkah kita meminta banyak banyak kalau kita nak spare masa dengan Allah pun berkira.

kan?

saling meningatkan. Bukan jaga tepi kain. That is how Muslim behave. We love our muslims brothers and sisters.

Bila ada kesempatan untuk sedar. Sempatkanlah untuk sedar.Takut takut nanti terlambat. Sedar bukan setakat, ohh just realized. Changed.Selaras kesedaran.

assalamualaikum :')



Comments