Pahit itu ubat. Moga terubat kesakitanmu.

Kemanisan sebuah perjalanan bukan terletak pada indahnya perjalanan itu. Manisnya satu route tu bila kita ada jatuh ada bangun. Bila jatuh kita berusaha untuk bangun. Bila mampu bangun semula  kita tahu yang kita pernah jatuh , dan kita belajar untuk tak jatuh di tempat yang sama atas sebab yang sama. 

So as for today , Penilaian Menengah Rendah melabuhkan tirai perlaksanaanya . Keputusan telah diumumkan. Seperti tahun tahun sebelumnya , di mana mana kaca TV diuar-uarkan pencapaian tahun demi tahun meningkat , mana tidak , manusia mungkin telah menjadi lebih pandai - disamping jenayah yang makin berleluasa  , atau band weightage direndahkan , mahupun ingin mencatatkan kegemilangan pada tahun akhir dia dilaksanakan. Macam PPSMI juga bunyiknya. Malaysia Malaysia.

Sudah menjadi kebiasaan , menjadi bekas warga sekolah berasrama penuh yang cliche , tiap tahun , even dah lama tinggalkan dunia sbp ni , masih jugak menyibuk ( atau lebih sedap dikenali sebagai : concern aicewohh ) haha. Nak tahu how your former school is doing. Sbpi Selandar mencatatkan rekod sebanyak 1. 2 plus plus kalau tak silap , aku tak sure berapa ramai straight A's. Tapi ranking sekolah dalam sbp ialah 55 dan dalam Melaka , yang ketiga , bawah Mozac dan Sharodz. Dan mulalah drama bragging diri sendiri - drama bangga sekolah dia lagi hebat - drama complain itu ini - tak ketinggalan drama nasihat dan juga drama Throw Back tahun PMR masing masing. 

Anyway tahniah adik adik atas coutless efforts. Yang berjaya yang tak , anda sudah berusaha. :) 

I know how things feel like. Dulu PMR 2009 sama juga ceritanya. Teruk. Lagi teruk. Tapi sebab batch bawah dah buat record yang lebih baik , maka the tense for the batch after that jadi lebih besar. Exactly aku boleh rewind balik memory tengok muka ayahanda balik Jabatan bawak result. Sakit. Sakit. 


Pahit itu ubat. Benar , ubat. Aku merasa fasa fasa tak nampak board batch di dewan sekolah. Mungkin sebab kuantitinya sedikit. Aku ingat SPM bila dapat result yang pecah record sekolah, merasalah kengkawan aku nama nama atas board dalam dewan. Tetap takde. Mungkin sekali lagi kuantiti menjadi titik tolak... Tapi tak mengapa , masing masing masih bernafas di serata tempat di muka bumi meski tanpa kehadiran sekeping papan dalam dewan. 

Dan aku rasa nak question. Sampai bila benda ni nak jadi ? Is it the quantities matters most? Hows the quality. Dan bila result dah keluar, baru sedar , bila kuantiti merosot , oh rupanya kualiti pelajar makin merosot. Manakan tidak , bukankah dulu diagungkan pelajar sebegini rupa? Nak yang pandai kan? Nak yang dapat produce banyak A kan? Well , there you go. People says the root of every problem could solve the problem. So bukankah kualiti pelajar yang perlu ditingkatkan. 

But after all , quantity do matters. A lot.

Takde yang salah pada sistem. Kalau selamanya hidup menyalahkan sistem. Sampai bila nak belajar jadi matang? Mengakui kesilapan diri sendiri.

Mentaliti pelajar pun satu hal. Benda ni aku tak boleh nak cakap , sebab aku rasa dulu kitaorang 15 tahun , mentaliti masing mengucing. Masih rendah , kematangan nak save batch sendiri masih rendah. Tapi aku rasa mentaliti pelajar disekolah sendiri perlu ditauliahkan. Taktahu nak mula dari mana, aktiviti surau , pun tak boleh cerita sebab aku bukan part of sekolah lagi. Cuma mampu pandang dari jauh. Tapi aku perasan yang umur 13 ke 16 berada jauh dalam fasa cinta muslimah - aku sayang dia - jodoh itu milik kita. Lols boleh. Banyak benda yang aku lambat realize sebenarnya . Budak malam malam , dah lightoff masih berkeliaran , kalau tak lepak lelama makan maggi , chat dengan kawan sampai pagi. Bangun awal , kena kosongkan asrama , end up kat sekolah ngantuk and tak focus dalam kelas. Awwch terasa. sebab aku pun macam tu dulu. Budaya kena ubah. Sangat kena ubah. 

For any juniors that happened to read through , reflect peeps reflect , berhenti dari kejar crush yang tak bawak akhirat , berhenti dari terus terbuai dengan seribu satu kisah cinta - dari yang liberal ke yang alim segala. STOP. Make sure everyone of you , campur member baru nanti , semua kena sedar, semua ada tanggungjawab terhadap kecemerlangan diri sendiri , BATCH dan sekolah. Sebab manusia ni, norma dia mengata. Jadi apabila kita sedar kita ada tanggungjawab untuk buat yang terbaik untuk diri sendiri , automatically batch akan jadi lebih baik secara keseluruhannya. This is what my batch did last time ( yang suam suam kuku , PMR teruk , paling teruk sejarah Selandar, saya ulang paling teruk k ) , tapi kami balas masa SPM , tak bergoyang kaki , bukan sekadar menunggu Allah menjawab doa orang teraniaya , kami usaha semampu daya. Sesuai dengan apa yang Allah janji , siapa usaha , Dia bagi.

And an addition : I read through cikgu Shahrul Azha's status. Idk how you guys punya attitude dengan cikgu  , cikgu punya blessings were important. Tak kira pangkat apa pun seorang manusia dengan kita , hablul minannas , hablul minaAllah , jaga hubungan baik dengan manusia dan Allah. I hope this would be a significant turning point for you guys to be better in future perhaps. Bukan semata mata untuk lebih berjaya dalam SPM , tapi untuk berjaya secara keseluruhannya sebagai seorang hamba yang menapak bumi nyata.


Sebab environment masa aku nak SPM rasanya lain , batch member sendiri tak lepak lelama sampai pagi melainkan untuk pegang buku revise sampai pagi - mungkin terkecuali sorang dua.. Dah nak dekat SPM , masa SPM , memang semua senyap. Semua tahu yang dia ada tanggungjawab sendiri. Semua sedar yang dulu batch sendiri sakit disisih , sakit dikatakan bodoh berterusan. Okay. Takpe.

And by the way , jangan terbuai buai dengan keindahan semalam takut esok jatuh buai . Kaitan? ah ah ah

Jadi point sebenarnya nak cakap , semua pihak play part. Yang paling penting diri sendiri. Balas balik nanti SPM. Meski cliche , tapi biasalah itu peluang yang kedua. Jadi , rasalah pahit sekarang , biar nanti jadi ubat.

Comments